Friday, June 6, 2014

Cara Solat Khas Untuk Wanita


Assalamualaikum

Hai

Hawaw olls ? ?

Agak busy sikit latelly . Sikit lah sik banyak . A lil bit ajak .
Tok baruk ada masa sikit nak hupded blog yang sik seberapa tok .

Ok as u can see the title for entry kali tok
"Cara Solat Khas Untuk Wanita"

This time kmk akan use Bahasa Baku so senang yg lain mok paham 

*BAHASA BAKU*

Sejujur-jujurnya nak cakap, solat saya pun sebelom ni ada yg tak betol . Walaupun umur dah nak meningkat ke peringkat mediocre . Agak memalukan . Biasalah tu, manusia mana yg tak penah buat salahkan . Nama dah manusia . Mmg kita akan buat kesalahan . Tapi, kita belom terlambat lagi tau nak betolkan kesilapan kita tu . Selagi kita dapat tarik nafas hembus nafas selagi tu lah kita cuba berubah . Berubah ke arah yg baik .


Pada siapa yg baru-baru nak solat atau belajar cara solat, mungkin entry kali ni dapat bantu korang . Saya tak lah arif sangat bab-bab camni . Tapi apa yg saya tahu, saya akan cuba kongsikan . In shaa Allah .


Kita kena ingat, pertama sekali perkara yg akan dihisab di akhirat nanti adalah SOLAT kita .

Sebelom memulakan solat, kita dicadangkan ambil masa 2 minit untuk "Menyediakan Diri" sebelom menghadap Yang Esa .

Minit yg pertama tu kita bangkitkan rasa "KEHAMBAAN" dalam diri kita . Kenangkan kembali dosa-dosa kita, bertapa kerdil dan hinanya kita, seolahh-olah tak diberi peluang menghadap Yang Esa . Pendek katalah, korang kutuk diri sendiri dan menyesal .

Minit yg kedua tu kita bangkitkan rasa "KETUHANAN" dalam diri kita . Betapa kita diciptakan oleh Allah untuk beribadat kepadaNya . Kenangkan betapa bersyukurnya kita kerana dilahirkan sebagai org Islam dan Allah menyayangi hamba2Nya yg hina lebih daripada seorang emak yg sayang anak dia . 

Lepas tu, kita berdiri dgn penuh kewaspadaan dan kita bayangkan Allah ada dihadapan kita, syurga disebelah kanan kita, neraka disebelah kiri kita, malaikat maut di belakang kita, bayangkan kita seolah-olah berdiri di atas titian "Sirattul Mustaqim" dan mengganggap solat kali ini adalah solat terakhir kita . Then baru kita berniat . Masa niat tu, jangan pula sibuk nak betolkan telekung ke apa . FOCUS je .


1) MENGANGKAT TAKBIR (ada 3 cara mengangkat takbir)

i. Meletakkan kedua-dua ibu jari  di bawah cuping telinga
ii. Kedua-dua jari telunjuk di bawah cuping telinga
iii. Mengangkat kedua-dua tgn sehingga ke paras dada (bukan telinga tau)

kena ingat kat sini, kedua-dua lengan tadi kena dirapatkan ke badan . Sebab syaitan2 yg berupa kambing hitam gemar bergayut di celah lengan utk mengganggu solat kita . So, korang boleh imagine tak mcm mana rupa kambing kat rumah atok atok kita, pegi bergayut kat celah lengan kita ?? Memang tak boleh nak focus . Macam tu lah syaitan ganggu kita . So take note ok .

2) QIYYAM

Cara qiyyam, yg btol adalah memposisikan tgn kiri ke atas sikit dari pusat (bukan menutup pusat ok) sambil ibu jari di hala ke atas, seolah-olah menyentuh ulu hati . Tgn kanan pulak diletakkan di atas tgn kiri . Pastikan kedua-dua lengan dirapatkan ke badan

 *yg ni aku baru tahu posisi yg btol*

3) RUKUK

Peralihan dari posisi qiyyan kpd rukuk dilakukan dgn penuh tertib dan sopan. Kedua-dua tgn melurut paha dgn pelahan-lahan . And make sure badan kita dalam posisi sudut tepat 90 darjah . Siku juga dirapatkan ke badan dan sudut tepat . 

4) IKTIDAL

Tegakkan badan semasa membaca "Sami Allahuliman Hamidah" dan mengangkat tgn posisi takbir ketika membaca "Rabbana Lakal Hamdu"
  
*ni pun baru aku tahu*

5) SUJUD

Tertib sujud ialah dgn meletakkan kedua-dua lutut ke lantai, diikuti tgn dan dahi . Kedua-dua tgn di rapatkan dibahagian bawah sedikit dari ibu jari . Di mana ada sedikit ruang terbuka di antara keduaa-dua tgn dan disitulah dahi diletakkan . Jgn pula korang sujud terlalu jaoh kehadapan . Ibu jari kaki dilentur sedikit agar menghala ke kiblat .

6) DUDUK ANTARA DUA SUJUD (ada 2 cara)

i. Papan punggung diletakkan di atass kedua-dua kaki
ii. Papan punggung lebih diberatkan atas kaki kiri dan kaki kanan pula lenturkan sikit agar ibu jari menghadap kiblat .

7) BANGUN SELEPAS SOLAT

Duduk sebentar sebelom bangun . Make sure kalau bangun tu jgn menungging . Kalau tak dapat naik dgn btol, guna tgn utk cuba bgn . 

8) TAHIYYAT

Mengangkat telunjuk ketika menyebut "laa ila ha illaAllah" . Jari telunjuk tu jgn turunkan sehingga memberi salam .

9) SALAM

Tak perlu ditundukkan muka sebelum memberi salam . Menoleh sejaoh yg mungkin sehingga 180 darjah se belakang . Sebab malaikat ramai di sekeliling kita.

10) BERDOA SESUDAH SOLAT

Seelok-elok duduk ialah dgn melapik papan punggung dgn kedua-dua kaki . Tgn diangkat paras dada dan berdoa dalam keadaan tunduk sedikit . Kena ingat ye sayang-sayang sekalian, bila kita tgh menghadap Allah jgn pernah riak,angkuh ok . Rendahkan diri, serendah-rendah nya bila menghadap atau berdoa kepada Allah :)




Oh ya ! Bukan tu je tau yg kita kena jaga . Kain yg kita gunakan masa solat pun kena jaga juga . Kita memang sedia maklum, bila nak solat jgn pakai kain yg jarang . Kalau kita guna kain atau telekung yg jarang dan boleh menampakkan warna kulit, tengkuk . Automatically solat kita tak sah . 

Alahai sayang-sayang  ku, zaman sekarangkan zaman milinium . People nowadays pun makin berkembang otak (Alhamdulillah) . Para-para pendesign pun ramai dah buat telekung yg tak jarang . Cth dia, Telekung Lycra . Lawa-lawa kot sebab ada byk warna yg cun-cun . Harga pun murah-murah dah . Tak sampai pun ratus bagai .


ni ha Telekung Lycra . kacak kan ??

Kalau korang nak beli telekung lycra yg murah-murah, belambak sangat tau . 
Salu saya skodeng kat Instagram lah . Sbb senang sikit . Tekan hastag ( # ) taip apa yg korang nak semua ada . Masalah rajin dgn malas je . hehehe .

Salah satu IG yg saya salu sekodeng is ..

Diaorang jual murah-murah bak hang ! Price ??
SM : RM45
SS : RM50
Korang, jgn risau ok . Price ni memang dah INCLUDE POSTAGE .
Murah sesangat kan ??

Haaa . IG akak ni yg best .
Telekung yg akak ni jual lain dari yg lain sikit .
Sapa-sapa yg beli telekung dari diaorg ni, korang akan dapat
FREE GIFT DIGITAL ZIKIR COUNTER .
FREE ni, bukan senang nak dpt gift ok .
Price dia pulak mmg berpatutan sbb telekung yg diaorg buat lain daripada yg lain .
Bermutu tinggi lah maksud dia .
hehehehhe

Ni FB ye bukan IG 
Even akak ni jual borong, dia pun ada juga jual utk retail .
Ramai dah beli dgn dia, dari Singapore pun ada beli .
Yg bestnya, telekung yg akak ni buat bkn untuk org dewasa je, budak budak pun ada !!
Akak ni buat sendiri telekung tu . Jahitan dia kemas . Superb ! Korang boleh try usha FB akak ni jap lgi . heheh .
Kalau korang nak request warna yg korang minat pun akak ni boleh tunaikan In sha Allah :)


Sampey ctok jak lah entry kali tok . Hope membantu ktk org dalam mengejarkan ibadat .
Sama-sama kita berubah .

berik pepatah sikit ..

"Biar susah-susah dahulu, Jangan susah di alam baqa"


DADA DUDU DODO DIDI




No comments:

Post a Comment